Menu

ONderzoekende houding

Hoe leren studenten het best? Wat speelt er in de beroepspraktijk? En hoe pas je het onderwijs hierop aan? Als leraar in het MBO is het stellen van deze vragen heel normaal. Al vanaf je eerste kennismaking met de praktijk, word je binnen het MBO uitgenodigd om het onderwijs met een positief kritische blik te bekijken. Je komt terecht in een cultuur waarin je als leraar nieuwsgierig bent en voortdurend met collega’s in gesprek bent over de kwaliteit van het onderwijs. Of het nu gaat om ‘hybride leren’ of ‘21st century skills’, steeds ga je op zoek naar manieren om studenten het beste uit zichzelf te laten halen. Dat doe je niet alleen als stagiair, maar ook al startende en zittende leraar. Een onderzoekende houding heb je binnen het MBO een leven lang.

Theorie en praktijk
Als leraar in de opleidingsschool zoek je dagelijks naar manieren om de theorie op een logische manier te verbinden met de praktijk. Gekoppeld aan het werkplekleren ga je samen met je wpb en onderzoeksbegeleider op zoek naar opdrachten die passen bij jouw ontwikkeling. Zo ontwikkel je de juiste kennis en vaardigheden, die je meeneemt in de laatste fase van je opleiding, waarin je een praktijkgericht ONderzoek doet.

Betekenisvol ONderzoek
Samen met je werkplekbegeleider, manager en onderzoeksbegeleider ga je op zoek naar thema’s die spelen in het team en die betekenis hebben voor jouw ontwikkeling. Denk aan studenten met een speciale leerbehoefte, het ontwikkelen van beroepsvaardigheden of de rol van ICT in de klas. In gesprekken over deze thema’s komt een onderzoeksvraag voort. Het onderzoek dat je uitvoert draagt daarmee bij aan jouw eigen professionaliteit, maar is ook betekenisvol voor jouw studenten en het team waarin je werkt.

Kennisdeling
Gedurende het hele traject wissel je opgedane kennis uit door deel te nemen aan kenniskringen en themabijeenkomsten. Jouw nieuwsgierigheid draagt daarmee bij aan je eigen professionaliteit, die van je collega’s en natuurlijk aan de ontwikkeling van je studenten!

Dirk: "Op aanraden van de teams Juridisch en Secretarieel heb ik mijn onderzoek gedaan naar een pilot die zij waren gestart voor keuzewerktijd. Ik werd begeleid door de onderzoekskring ‘Passend Onderwijs’, waarbij ik extra begeleiding heb gekregen van een medewerker van ROC Nijmegen. Ik heb verschillende docenten en studenten geïnterviewd en een enquête ontworpen die is afgenomen bij zo’n 100 studenten. Uiteindelijk is de lijst met mijn aanbevelingen ook serieus in overweging genomen bij het evalueren van de pilot. Hierdoor heb ik het gevoel dat ik een nuttig onderzoek heb uitgevoerd, waar zowel ik als het ROC Nijmegen wat aan hebben.”